Hieronder vind u een uitgebreid restauratieverslag van deze Landrover met polynorm aanhanger.
De Landrover zoals deze de werkplaats binnenkwam.
Inspectie
Lopend maken
remrevisie – volledig uitgevoerd zowel voor als achter nieuwe remslangen, cilinders en remschoenen.
Remleidingen in lak gespoten.
Pauze met bezoek
verhuizen van Vught naar nieuwe loods in Liempde
Landrover 88, ex belgische leger – domeinen
De wielen zijn gereed……… ah het reservewiel moet nog zie ik !
De nachtverlichting van defensie verwijderd.
Schuren, schuren…..
In de 1e laag grondverf, allgrund, goed spul !
2e laag allgrund
Alle delen behandeld, uitlaten harden dan verder…………………schuren, schuren………..
Kleur kiezen
Ook na de eerste laklaag weer….schuren, schuren…. er volgt nog een 2e laklaag
2e laklaag gereed
Werken op hoogte
beide tanks kaal maken tot op het staal, vervolgens voorbehandelen en van een nieuwe laklaag voorzien.
Megaklus; alle gegalvaniseerde delen ontdaan van de legergroene verf. Bumpers, raamsponningen en lijsten, scharnieren etc…
De nieuwe delen zijn binnen.
Carburateur
Nieuwe knipper- en stadslichten
Beschermingslaten gemonteerd en we hebben nu ook de 24 volts verlichting in orde gemaakt,
Aandacht voor details!
Inmiddels dus de motor lopend gemaakt, remrevisie uitgevoerd, tanks gereinigd, brandstofpomp gecontroleerd, de brandstofslangen vervangen, nieuwe carburateur gemonteerd, verse benzine getankt dus tijd voor een proefrit ! (met ’n tijdelijk kenteken)
Toch nog een mankement gevonden, er zit een kortsluiting in de knipperlichtinstallatie en de remmen trekken nog wat naar rechts.
Na onderzoek blijkt de knipperlichthendel kortsluiting te veroorzaken, niet te repareren, vervangen dus.
De voorremmen opnieuw geinspecteerd, er blijkt een heel klein gaatje in het afdichtingsrubber van de remcilinder te zitten. De remschoenen zijn hierdoor vettig geworden.
Om deze problemen voorgoed te verhelpen besloten ook 2 nieuwe remcilinders én nieuwe remschoenen te monteren aan de voorzijde.
Afspraak bij naar de RDW voor kentekenkeuring én APK.
De Laro wordt door de RDW gezien als een NON-EU voertuig terwijl deze uit Belgié afkomstig is. Reden hiervoor is dat de Laro van de belgische defensie is geweest en dus nooit als burgervoertuig heeft rondgereden. Tja, het was natuurlijk weer een uitzondering.
Dat zien ze zelden zeggen ze………perfecte remmen!
en de beloning was daar; goedgekeurd, zowel het kenteken als de APK worden afgegeven..
Vandaag, 27 juli 2016, was het dan zover het Nederlands kenteken is binnengekomen.
De blauwe kenteken platen zijn besteld.
Komend weekend kan de Laro, na bijna 20 jaar, weer officieel de weg op !
Bekend als de 24-YD-11
We zijn weer enkele weken en kilometers verder, de Laro heeft prima gereden tot eind augustus…….?!?!
Hij wilde niet meer voor of achteruit, de laro schakelde normaal, aandrijfas draaide ook rond maar geen beweging in de auto zelf. De aandrijfas draait dus rond in het differentieel zonder dat de Laro vooruit gaat…………….
Dat zou wel eens een gebroken aandrijfas kunnen zijn. Na demontage van beide aandrijfassen zagen we dit;
De langste – linker aandrijfas finaal afgebroken. Het andere deel zat nog in het differentieel!
Om dit deel te kunnen verwijderen moest het differentieelhuis verwijderd worden.
Het komt overigens vaker voor dat juist de langste, linker as breekt, hier staat n.l. het grootste
moment op.
Zo gezegd, zo gedaan….het differentieel uit het differentieelhuis gehaald.
Het gebroken deel uit het differentieelhuis verwijderd en ook alle metaalsplinters eruitgehaald met een flinke magneet.
2 nieuwe aandrijfassen en pakkingen besteld en alles weer gemonteerd.
setje nieuwe aandrijfassen
Alles zit weer in elkaar, als laatste moet de aandrijfas uit de versnellingsbak nog gemonteerd worden.
We verwachten dat deze 2 nieuwe assen de komende 25 jaar probleemloos zullen functioneren ?
Natuurlijk ook direct de differentieelolie vervangen door nieuwe olie.
Nu we toch aan de onderzijde bezig zijn ook direct het differentieelhuis schoongemaakt, ontroest en in de zwarte antiroest menie gezet. Remleidingen schoongemaakt en voorzien van een laklaag, de bladveren ook flink ontroest en in de owatrol gezet.
Dezelfde behandeling heeft de vooras en de bladveren vóór inmiddels ook gehad.
Nu dus ook aan de onderkant keurig in orde en beschermt.
Kers op de taart: een nieuwe canvas huif besteld in Engeland bij Paddock Hoods,
binnenkort monteren dus!
OFF ROAD TEST
Perfect!
We hebben ook nog een thema bedacht, binnenkort meer………..
Project afgerond…. of niet?…. er staat namelijk nog een polynormaanhanger.
Tijd om deze naar binnen te rijden en er een mooie combinatie van te maken?
De blauwe kentekenplaat zit er al op……
De nieuwe huif is gearriveerd!!
Monteren
Lente
gekozen voor een huif zonder zijramen, wel een kunstof achterraam
En als laatste de bestikkering gereed
juli 2017: de nieuwe stoelzittingen zijn binnen!
Landrover als buitenkeuken tijdens de wandeling met lunch, onderdeel van de Moldavie-hulpauto Sponsor actie 2017 (klik voor meer info & sponsoring!)
schitterend vastgelegd door Peer Wolkers
Met dank aan Jan, Johan, Hans, Rob en Ton, de mafkezen die hier zoveel tijd in hebben gestoken.
…………………………. wordt vervolgd – de polynorm aanhanger ………
Polynorm begon na de Tweede Wereldoorlog met de fabricage van aanhangwagens voor het Nederlandse leger. Deze waren bestemd voor de ”kleinere” legervoertuigen binnen de krijgsmacht. De Polynorm aanhangers werden geproduceerd in verschillende gewichtsklassen. De kleinste aanhanger, ”de jeeptrailer”, werd in grote aantallen (onder licentie) geproduceerd. Het enige verschil met de jeep aanhangers is dat Polynorm er ronde spatborden op heeft gezet.
Op dit moment, juli 2017, een soort “afvalbak”
Het plan:
- ontroesten en schuren
- technisch in orde maken
- primer en opnieuw lakken in de “sand” kleur
- velgen schuren en lakken
- beugels voor huif maken
- sand-canvas huif “regelen”
zoiets dus maar met huif en net wat mooier
de binnenzijde wordt nog hersteld
spatborden verwijderd, binnenzijde geschuurd, primer
Jaap maakt een klep.
To do: Scharnieren plaatsen, huifframe maken, laken in sand-kleur, verlichting in orde maken.
De klep is gereed, inclusief scharnieren, 2 lagen “sand” lak aangebracht over de primer
Verstevigingsbeugels aangebracht.
Resultaat tot dusver met dank aan onze:
To do’s 2- 2018:
Spatborden monteren, steunpoten monteren, handrem wer4kend maken, metalen vlakke plaat in laadruimte, verlichting in orde maken, huif ontwerpen en monteren. Nog flink wat werk zo’n aanhangertje.
3-2018
Voor het eerst buiten geweest achter de laro – tijdens de Liempde Mert 2018
De handrem functioneert weer prima !